عمل اسلیو معده به زبان بسیار ساده
نوشته شده توسط : دکتر علی امیراحمدی

این عمل لاغری چطوری انجام میشه و برای بیمار دقیقا چه کاری انجام میده؟

معده کسانی که چاقی مفرط دارند نسبتا بزرگ است و تا زمانی که پر نشود شخص احساس سیری نمی‌کند. متخصص چاقی با کمک عمل جراحی اسلیو مقدار زیادی از حجم معده فرد را کم می‌کند تا زودتر سیر شود و دست از غذا خوردن بکشد. او برای این منظور، عمل جراحی اسلیو معده را به شیوه لاپاراسکوپیک انجام میدهد (برای آشنایی با این عمل به این صفحه مراجعه کنید). به این صورت که جراح برش های کوچکی روی شکم بیمار ایجاد میکند و در نهایت بخش اعظمی از معده (سمت چپ آن) را برمی‌دارد و تنها بخش کوچکی از را باقی می‌گذارد. این بخش باقی مانده و کوچک از معده، اصطلاحا همان اسلیو است که در انگلیسی به آن آستین گفته می‌شود و تقریبا مشابه یک موز است. بیمار با وجود کاهش حجم معده، مقدار دریافت، هضم و جذبش کاهش پیدا می‌کند و کم کم لاغر می‌شود.

در این عمل تنها معده دستکاری می‌شود و روده یا سایر ارگان های شکم و دستگاه گوارش دستکاری نمی‌شوند.

 

چرا و چه کسانی ممکنه به انجام عمل اسلیو معده نیاز داشته باشند؟

همانطور که در مقدمه نیز ذکر شد از عمل جراحی اسلیو معده برای درمان کسانی که اضافه وزن شدیدی دارند یا به اصطلاح دچار چاقی مفرط هستند استفاده میشود. این روش جراحی لاغری برای کسانی توصیه و تجویز می‌شود که سایر راه های کاهش وزن و لاغری را امتحان کرده اند، اما نتوانسته اند وزن خود را به آن صورت کاهش دهند. به صورت کلی متخصص چاقی یا جراح چاقی زمانی که ببیند بیمار یا مراجعش با شرایط زیر مواجه است به او توصیه میکند که عمل اسلیو را انجام دهد:

شخص دارای اضاضه وزن شدید باشد

شاخص توده بدنی شما (BMI ) بین 35 تا 40 است (برای اینکه بدانید شاخص توده بدنی چیست حتما این صفحه را مطالعه بفرمایید)

و با بیماری هایی نظیر آپنه خواب، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و دیابت نوع 2 مواجه باشد

 

آیا انجام  عمل جراحی اسلیو معده خطری هم داره؟ اون خطرات چی هستند؟

قبل از اینکه بخواهیم عوارض و خطرات احتمالی یا جانبی عمل اسلیو معده را توضیح دهیم، لازم است به یک نکته اشاره کنیم. اینکه هر عمل جراحی از ساده ترین ها گرفته تا پیچیده ترین ها ممکن است با عوارض و خطراتی همراه باشند. در نتیجه، این عمل لاغری نیز از این قضیه مستثنی نیست. با این وجود، اگر همه چیز خوب پیش برود و یک جراح لاغری خوب شما را عمل کند این خطرات به حداقل کاهش پیدا میکند. عفونت، خونریزی و تشکیل لخته خون در پاها از خطرات احتمالی انجام این عمل هستند. (توجه کنید که خطرات احتمالی هستند یعنی ممکن است پیش بیایند یا نیایند.) و از آنجایی که این عمل تحت بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد، خواه ناخواه امکان دارد که بیمار تحت تاثیر داروهای بیهوشی عوارض ناخواسته دیگری را نیز تجربه کند.

پس از انجام این عمل، به مرور زمان این امکان وجود دارد که بیمار با کاهش یا کمبود جذب برخی مواد غذایی نیز مواجه شود. یا ممکن است بخش باقی مانده معده (اسلیو) دچار تنگی شود. برخی افراد ممکن است به درجاتی از سوزش سر دل، ریفلاکس اسید از معده به مری دچار شوند. (اگر از پیش مشکل ریفلاکس دارید بعد از این عمل لاغری ممکن است ریفلاکس بدتر شود. درنتیجه شاید انجام عمل بای پس معده به جای اسلیو برای شما توصیه شود که در آن جلوی ریفلاکس و سوزش سر دل به حداقل رسیده یا متوقف می‌شود)

 

نکته:

بیمار ممکن است بر اساس وضعیت سلامتی اش موارد دیگری را نیز تجربه کند. بنابراین افراد باید پیش از انجام این عمل تمام جوانب را از یک متخصص چاقی و تیم جراحی اش پرس و جو کنند.

 

چطوری خودمو برای انجام این عمل لاغری آماده کنم؟

تیم جراحی و متخصص چاقی باید مطمئن شود که انجام این عمل لاغری برای بیمارش سودمند بوده و بهترین گزینه درمانی است. برای مثال اگر شخصی به مصرف مواد مخدر، برخی داروها و یا الکل سوء مصرف داشته باشد، یا نتواند در طولانی مدت تغییرات مثبتی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود ایجاد کند، احتمالا جراح لاغری چنین عملی را برای او توصیه نخواهد کرد.

شخص داوطلب انجام این عمل لاغری باید پیش از شروع عمل، برنامه ها و آموزش ها و مشورت های لازم برای کاهش وزن را دریافت کند.

از همه مهمتر، شما باید یک ارزیابی روانشناخی انجام دهید تا سلامتی و وضعیت روانشناختی شما با دقت ارزیابی شود.

و قبل از آغاز هر عملی شخص باید آزمایشات و تست های سلامتی و تشخیص که جراح لاغری برایش تجویز یا درخواست داده است را انجام داده و نتایج را برای جراحش بیارود. (معمولا این آزمایش ها عبارتند از تست و آزمایش خون، تصویربرداری از معده و آندوسکوپی بخش فوقانی دستگاه گوارش (شامل مری و معده))

اگر احیانا بیمار سیگاری باشد باید از چند ماه پیش از شروع عمل، سیگار را ترک کند. زیرا سیگار به شدت برای افراد زیر تیغ جراحی خطرناک است و خطر خونریزی و رقیق کردن خون را به شدت افزایش میدهد.

متخصص لاغری از بیمار خواهد خواست که تا پیش از عمل اسلیو حتما مقداری وزن از دست دهد تا این عمل راحت تر انجام شود. کاهش وزن پیش از عمل لاغری باعث کوچکتر شدن کبد و ایمن تر شدن جراحی میشود.

بیمار باید حتما و حتما مدتی پیش از آغاز عمل مصرف داروهایی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و سایر داروهای رقیق کننده خون را قطع کند. زیرا به طور مشابه باعث رقیق شدن و افزایش خونریزی طی عمل میشود. که ممکن است مدت زمان عمل را افزایش داده و نتیجه عمل مطلوب ما نباشد.

و در نهایت باید از شب قبل جراحی چیزی نخورید یا به اصطلاح ناشتا باشد. زیرا اگر این مدت را ناشتا نباشید و چیزی بخورید با تهوع و استفراغ مواجه شده و مواد غذایی به ریه ها، لوله هوایی و خلاصه سیستم تنفسی شما وارد شده و موجب خفگی و قطع تنفس میشود.

 

در روز عمل اسلیو معده و طی جراحی چه اتفاقی برای من می‌افته؟

برای آغاز این عمل لاغری بیمار باید تحت بیهوشی قرار بگیرید. این کار را متخصص بیهوشی برای بیمار انجام میدهد. بیهوشی به این معنی است که به شما داروهایی داده می‌شود تا در طول عمل به خوابی عمیق فرو بروید، که در آن نه دردی حس می‌کنید، نه چیزی می‌بینید و نه حتی خاطره ای از عمل به یاد خواهید آورد. پس از بیهوشی عمل آغاز می‌شود. همانطور که گفته شد جراح لاغری این عمل را به شیوه لاپاراسکوپی انجام میدهد. طی این عمل متخصص چاقی تعدادی برش کوچک در بخش بالای شکم شما ایجاد کرده و وسیله ای به نام لاپاراسکوپ را از طریق سوراخ ها وارد شکم میکند. برای انجام پروسه جراحی ابزار ظریف دیگری نیز از طریق سوراخ ها وارد میشوند که توسط جراح هدایت میشوند.(برای اینکه بدانید لاپاراسکوپی چیست حتما و حتما و حتما روی این لینک کلیک کنید.)

 

جراح لاغری سپس با کمک وسیله ای به نام استاپلر بخش زیادی از حجم معده را بر میدارد. پس از خارج شدن بخش برداشته شده، تنها بخش کوچکی (که گفتیم شبیه موز است) باقی میماند. بعد از آن بخش باقی مانده معده توسط جراح با دقت به هم دوخته میشود تا مواد غذایی و مایعات مصرف شده توسط بیمار به بیرون از معده نشست پیدا نکند. در نهایت برای اطمینان از عدم وجود سوراخ یا از هم گسیختی در بافت معده، جراح از رنگ کنتراست و آندوسکوپی استفاده میکند. طی این اقدام رنگ خاصی که حاجب است وارد معده میشود و اگر معده نشتی داشته باشد جراح متوجه شده و آن را ترمیم میکند.

 

بعد از این عمل لاغری چه اتفاقایی قراره برام رخ بده؟

احتمالا یک روز پس از انجام عمل جراحی اسلیو معده بتوانید از مرکز جراحی که معمولا بیمارستان است مرخص شده و به خانه بازگردید. برای 1 تا 2 هفته پس از عمل باید حتما یک رژیم غذایی آبکی داشت باشید. تیم جراحی به شما یک برنامه دقیق غذایی خواهد داد که شما باید تا چندین هفته از آن پیروی کنید. ابتدا باید غذای آبکی بخورید و بعد از آن به نوبت مصرف غذای پوره ای، نرم و غذای جامد را از سر خواهید گرفت. و بعد از چند هفته شما قادر خواهید بود به طور منظم و معمولی غذا بخورید.

 

بعد از عمل چطوری غذا بخورم؟

بعد از اینکه معده شما التیام پیدا کرد شما باید از این به بعد، غذا را در بیش از 3 وعده و هر وعده به صورت اندک دریافت کنید. همیشه غذا را به آرامی بخورید و هر لقمه را تا آنجا که میشود بجویید. اگر چنین کاری انجام ندهید و برای مثال با عجله یا مقدار زیادی غذا بخورید دچار درد معده، تهوع و استفراغ خواهید شد. در این خصوص با تیم جراحی و متخصص چاقی خود صحبت کنید تا بهترین برنامه غذایی و روش های صحیح خوردن را به شما آموزش دهند.

لزوم مصرف مکمل توسط بیمار پس از این عمل

از آنجایی که مقدار غذای مصرفی و جذب برخی مواد مغذی بعد از عمل کاهش پیدا می‌کند، کسانی که عمل لاغری اسلیو را انجام داده اند ممکن است با دریافت برخی ویتامین ها و مواد معدنی با مشکل مواجه شوند. برای جبران این وضعیت، بیمار باید به صورت روزانه مکمل مولتی ویتامین و مکمل کلیسیم-ویتامین D را مصرف کند. همچنین احتمالا شما به دریافت برخی مواد مغذی مثل ویتامین B12 یا آهن نیاز بیشتری داشته باشید. با متخصص چاقی خود در این باره حتما بیشتر صحبت کنید.

 

انجام منظم آزمایش خون برای تضمین سلامتی بیمار

بیمار باید پس از عمل به صورت منظم در طول سال چند بار آزمایش خون بدهد. دلیل انجام این آزمایش اطمینان از عدم بروز موارد زیر است:

کاهش آهن خون که با نام کم خونی یا آنمی نیز شناخته می‌شود.

افزایش سطح گلوکوز یا قند خون

یا کاهش سطح ویتامین D یا کلسیم

دریافت داروی ضد ریفلاکس برای برخی بیماران

اگر بعد از عمل لاغری دچار سوزش سر دل یا ریفلاکس هستید برای مهار این مشکل احتمالا دارو دریافت خواهید کرد (ضد اسید و ضد ریفلاکس)

وزن گیری و بازگشت وزن پس از عمل جراحی اسلیو معده

مدتی پس از انجام عمل لاغری (سال های بعد) این امکان وجود دارد که بیمار برخی از وزنی که از دست داده را دوباره به دست بیاورد. البته این اتفاق برای هر کسی رخ نمی‌دهد و در تنها شرایط خاصی مقداری از این وزن برمیگردد. برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقی حتما رژیم غذایی و ورزش هایی که تیم جراحی و متخصص چاقی توصیه می‌کنند را با دقت دنبال کنید. همچنین اگر پرخوری کنید، اسلیو (یا بخش باقی مانده ) به مرور زمان میتواند کمی کش آمده و حجمش کمی زیاد شود که درنتیجه باعث میشود شخص بیشتر غذا بخورد. اما فراموش نکنیم که اگر بخواهید پرخوری کنید دوباره وزن اضافه میکنید.

اگه میخوای این عمل لاغری رو انجام بدی بد نیست به نکته های زیر هم توجه کنی!

قبل از تصمیم گیری برای انجام عمل لاغری اسلیو معده حتما به موارد و نکته های زیر توجه کنید و بیشتر درباره آن ها با متخصص چاقی خود صحبت کنید:

به نام پروسه جراحی لاغری و نوع آزمایش های آن

دلیلی که شما را به فکر انجام عمل اسلیو وا داشته است.

نتایج مورد انتظار عمل چه هستند و چه معنایی دارند

خطرات و فواید انجام این عمل چه هستند

عوارض جانبی پروسه جراحی کدام ها هستند

چه وقت و در چه مکانی زیر تیغ جراحی میروید

چه کسی آزمایش ها و عمل جراحی را برای شما انجام خواهد داد و اصولا چه کسی صلاحیت انجام آن را دارد

چه وقت نتایج قابل مشاهده خواهند بود.

اگر بعد از عمل سوالی داشته باشم به چه کسی مراجعه کنم و سوالاتم را از چه کسی بپرسم؟

هزینه عمل لاغری چقدر است و چگونه باید پرداخت شود.





:: برچسب‌ها: دکتر علی امیر احمدی , عمل اسلیو معده , اسلیو معده , اسلیو , جراحی لاغری ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
shahzAD در تاریخ : 1399/6/15/6 - - گفته است :
عالی دستتون درد نکنه

/weblog/file/img/m.jpg
ستاره احمدی در تاریخ : 1399/6/13/4 - - گفته است :
کاش آدرس هم میذاشتین


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: